Helig helighet
Postad den 25 Dec 2009 vid 18:02

Så här på sena julen och inför ett nytt årtionde är det skoj att se tillbaks på spel som man nästan inte tror är ifrån vårat årtionde. Så jag tänkte slå mig ner med två rollspel av samma skola, gjorda nästan 10 år ifrån varandra för att se hur genren har utvecklats. Mina kriterier är att jag inte ska ha spelat någon av dom förut för att få ett så rent intryck som möjligt. Utan nostalgisk befläckelse, liksom.

Första spelet ut är Divine Divinty från 2002 andra spelet blir Magnum Opus Olympus Grande: Dragon Age Origins från nådens år 2009. Detta sätter dom två spelen enbart sju år åtskilda. Men tro mig, gapet mellan dessa spel kunde inte varit större.

Men nog om det, ge en stor applåd för vår första deltagare:


Spelet som gick mig helt förbi när det kom. Det ser så anonymt ut att tillochmed nu när jag köpte det från Good old games trodde jag att det var ett annat spel. Jag trodde i min enfald att det var ett spel som kom i dom krokarna som hade "den bästa tolkningen av adde dadde 3.5 som gjorts!" men det måste varit något helt annat.

Det måste sägas först av allt: DD är fult fult fult. Karaktärerna ser ut som skit, miljöerna ser ut som någon diablo 1-reject. Men det kompenserar sin fulhet med ton av charm.

Först får man välja sin kämpe, lustigt nog är det exakt samma upsättning klasser som i Dragon Age, Jag pekade på en Human Warrior och han kliver fram och säger "I'm strong, as a man should be". Jag är såld. Döper honom till Man och beger mig ut på äventyr.

Man vaknar upp i en by av helare. Måste klickat förbi bakgrundshistorien för jag har ingen aning om vad jag gör där eller varför jag gör där.

Dagen börjar bra. Jag råkar av misstag stjäla tallrikar och krukväxter ifrån ett par av invånarna och det blir dålig stämning direkt. Efter ca 20 minuters speltid är jag den mest hatade personen i stan. Det är här konstigheterna börjar. Folk hatar mig verbalt men verkar mer än villiga att idka handel mig. Giriga helare :(

Jag får en helig kristall som det bara finns en av i hela världen och jag slösar bort den på en sjuk snubbe som visar sig vara ett riktigt svin. Jag dödar honom efter en lång jakt runt i byn. Byns enda dvärg snackar skit om mig bakom min rygg. Min enda vän är en jobbig alv som blev isad av byns jubelidiot. Livet som äventyrare känns sådär.

Har levlat ett par gånger men tillochmed statusskärmen mobbar mig. "With a constitution of 15 you get winded after climbing a few flight of stairs and you are likely to die before you reach the age of thirty"

Letar mig ut från byn och möter McSir Cool McCoolalot som äger alla orcer med ett hugg av sitt svärd - som han pratar med. Han ger mig uppdraget att övertyga byn om att bege sig söder ut och hjälpa till med en elak sjukdom som sprider sig. Låter som ett uppdrag för moboffret Man...

To be continued...


----

ok ca 10 timmar in i spelet nu. Spelet crashade just för ca 10e gången så det börjar bli dags att lägga ner för idag. Det har så skön stil att man vill fortsätta trots att det är ett väldigt frustrerande spel. Dom borde hanterat döden på ett bättre sätt. Som det är nu glömmer man ofta att spara och man förlorar lätt en halvtimme eller så på att en giant elite strong orc hoppadr fram från en buske och dödar en på ett par slag.

så lite fort bara, en lista på features som funkar och en på saker som inte funkar så bra. Bra som referens sen till DA-O för att se om dagens spel tagit lärdom från gårdagens.

Bra features:
- Teleporterings feature, man kan närsomhelst använda sin ena pyramid för att komma till sin andra pyramid, båda pyramiderna kan man lägga ut vart man vill eller bära med sig. genialiskt.

- Trevlig värld - Man går runt och myser hela tiden över hur fantasy allt är.

- Svårighetsgraden - Den är frustrerande men känns rätt bra, det fina är hur balansen håller trots att spelet är helt öppet och fienderna inte verkar skala efter vilken level man själv är.

- Friheten, vart man än går så stöter man på äventyr. Drakula, odöda, okulter, onda magiker, feta slott, fattigdom. Mångfalden är total trots att kartan är rätt liten (än så länge)

DÃ¥liga Features
Döden - Man dör ofta, hårt och skoningslöst.

AIn - Extremt lätt att utnytja. Fienderna håller "aggro" på en för alltid så länge man är nära dom, det är bara att dra ett gäng på 10 ospöbara orcer till närmaste slott och se på medans vakterna tar hand om biffen, och sen plocka up looten.

Vakterna - Dom är töntar, man drar en jätteorc till dom och efter en stund ligger 20 döda vakter på marken och blöder. plockar man deras loot hamnar man i finkan om man har otur :(

Restid - Det suger att gå, och man går mycket, det finns portaler att hoppa mellan men dom är krångliga att hitta och kräver speciella scrolls för att aktivera som man inte får ledtrådar till hur man hittar.

Questarna - Visst är det kul med mycket att göra men när varje nedra npc har en fetch quest åt en så börjar det bli smått enerverande. 30+ questar i questloggen och jag har redan glömt vilken som är huvudquesten.

Halvbra features:
- Striderna, dom är rättfram på ett intressant men tråkigt sätt. Ett klick ett hugg, man har en specialattack och en hög av passiva skills. Märker dock inte mycket av alla skills man levlar upp, dom funkar lite som feats från Dung & Drag men verkar vara så passiva att dom inte funkar. Man förlorar alltid på att slåss. HPn går ner och det är jobbigt att få tillbaks, man kan sova men bara ibland, man kan äta men Man blir mätt efter bara tre köttbitar. Sen är han mätt resten av dagen.

 
2 kommentarer
Skriv inläggAnvändarnamn:

Klicka för nytt CAPTCHA


PerOlus @ Dec 28th 2009 9:29
Divinity 2: Ego Draconis
Stifu @ Dec 28th 2009 12:02
bästa namnet

Copyright © 2008 Massive Damage