Släng dig i väggen, SF4
Postad den 15 Jul 2009 vid 5:28

Slagsmålsspel blir nog inte bättre än så här




Om ni undrar så är detta gjort i "spelet" Figther Maker till PS1an. Det blev ingen kommersiell hit av outgrundliga anledningar.

Fightarspel bortom Street Fighter 4
Postad den 7 Mar 2009 vid 18:17

Vid det här laget är det bara att konstatera att SFIV trots alla tvivel visade sig vara det bästa som hänt sen skivat bröd.

Men det finns fler ljus i horisonten. 2009 är fullt av intressanta fightarspel och jag tänkte ta en närmare titt på en av dom. Fler tittar kanske kommer längre fram.

först ut är i alla fall spelet med årets kanske roligaste namn:



brazzzzbrrrooooo... ligger fint i munnen

BlazBlue

BlazBlue av Arc System Works är tänkt att vara en andlig uppföljare till Guilty Gear. Guilty Gear 2 kommer som bekant bli ett strategispel och inte ett fightarspel, vilket innebär att Blaz får axla manteln och föra facklan vidare.

Inte allt för mycket är avslöjat om spelet än, men jag tänkte prata om mina egna intryck av det jag sett hitintills.

Spelet är en 2D-Fighter av klassiskt snitt med handritade karaktärer och 3D-Bakgrunder i knivskarp HD-upplösning. Det ser helt enkelt skitsnyggt ut.


2D HD, med 3D BG!

Blaz har precis som GG ett digert karaktärsgalleri av udda karaktärer: Glätta kvinnor i klänningar med transformerande katter, någon av de mer udda badgästerna från Spirited Away och stereotypa svärdskonstnärer är bara ett litet urval ur den digra floran av karaktärer.


Hårda knytnävsslag och tuff karate utlovas.

Gameplayet verkar gå i invanda spår. På menyn står evighetslånga juggle-combos och överdrivna specialare men med en liten twist.
För det första verkar spelet ha ett långsammare tempo än vad genren generellt erbjuder. Till en början tyckte jag det verkade lite underligt att spelet känns nerslöat i jämförelse med GG men i eftertanke känns det ganska logiskt. Precis som i SF4 är tempot sänkt för att låta spelsystemet vara mer komplext (ja, Danne. Komplext) och låta spelaren få en större chans att pyssla med kluriga trix. De flesta karaktärer verkar ha en egen , och vitt skild, gimick som tillämpas för att hålla luftjongleringen igång.

Det kan gå hur som helst känns det som. Tre av karaktärerna tycker jag är klockrena (Ninjan med spiken, trollkarlen och riddaren). Men jag tror allt står och faller på spelsystemet. Om fighterna helt och hållet går ut på att ta kontrollen från sin motståndare och binda upp dom i evighetscombos så låter det i teorin skittråkigt. Men jag ska inte döma ut det på förhand. Ta en titt själva på nedanstående film:


Fler filmer finns på Gametrailers.com's Blaz-sida

BlazBlue finns redan nu på arkad i Japan och kommer till 360 och PS3 i vinter.

Miniblog om SFIV
Postad den 6 Feb 2009 vid 14:30

Ok tänkte lista alternativdräkterna till de flesta gubbarna i sf4 och ge dom betyg.

bara för att jag har tråkigt.

Ryu - Trasig gi med bar överkropp
9/10 - Helt rätt

Ken - Svart street-Gi med vita sneakers
10/10 - SÃ¥ satans tjusig

Gouken - Blåa fluffbyxor med bar överkropp och fet knut på ryggen
7/10 - helcool, men knuten är lite väl stor

Gouki/Akuma - Inga brallor, trasig gi, och fet knut på ryggen
2/10 - Wtf... och knuten ser ännu mer överdimensionerad ut än på Gouken

Fei-Long - Svarta hotpants och rivsår som från Enter the Dragon.
5/10 - coola sår, men varför fightas i underbyxor?

Dan - Rosa gi som vanligt men med massor av skydd på sig
6/10 - vem bryr sig egentligen, pluspoäng för humor.

Abel - Tight blå leotard.
3/10 - för tankarna åt Borat-hållet.

Balrog - Shorts och morgonrock med amerikanska flaggan - Tänk rocky 4
7/10 - För cool för karaktären.

Blanka - Fullt tropik-safari-set i stilren khaki.
6/10 - så ful, så rätt

Camy - Liknande överdel som brudarna från sf alpha 3, inga brallor
4/10 - ...

Chun-Li - Svart klänning med porrig slitz.
7/10 - Stilren men avslöjande bortom anständighet.

C. Viper - rosa .. ehm kostym med taighta brallor och slips...
1/10 - höhöh boobies

Rose - Lila Superhjälteoutfit/magdansös med burkaliknande huvudbonad.
3/10 - kalasful

Dahlsim - Gandhi-outfit
7/10 - Värdig

E. Honda - Sermoniel sumo-outfit med vita rep och trassel.
4/10 - Ser ut som han har en hel sumoring på sig.

El Fuerte - Kockoutfit blandat med lucha libre-tights
2/10 - för mycket

Zangief - Haggars gröna brallor med ett hängsle från Final Fight.
7/10 - Tio gånger bättre än de röda badbrallorna.

Gen - Kabuki-outfit, ser ut som något från Dark Stalkers.
2/10 - Masken sabbar allt.

Guile - Gul väst och solbrillor, som Charlie ifrån SF alpha-serien.
3/10 - TÖNT!

M. Bison - Trasig overlord-outfit och bakåtslickad frilla.
6/10 - Får grabben att se helt galen ut. så rätt.

Rufus - Grön sparkdräkt med knäskydd
1/10 - O_o

Sagat - Tighta Thailand-brallor i rave-färger.
6/10 - ok antar jag...

Vega - Kråsskjorta, guldbyxor och en maskeradmask...
4/10 - Detaljrik men för överdriven.

Sakura - Vit Gi över vit top med vita miniskjorts, och lite sår i fejset. Lite som Makoto från SF3
7/10 - fullpoängare om dom bara hade gett henne riktiga byxor.

Sådärja. Kul med alternativdräkter. Astråkigt att vissa dräkter inte riktigt levererar.

Bilder finns överallt på nätet. Jag tittade personligen på www.fz.se
Bildlänk på Eurogamer

En kväll på KTH
Postad den 20 Jan 2009 vid 21:16

Jag trotsade regnslasket idag och begav mig till KTH för att närvara microsoft och Swedish Game Awards seminarium om spelutveckling med ramverken XNA och .NET. Lagom till jag var framme kom jag på att jag kanske borde har ringt till PerOlus och försökt dra med honom, men men.

Väl framme så var det bara att komma över min ensamhet, slå mig ner på de extremt osköna stolarna och supa in kunskap.

Med XNA och Game Studio 3.0 så är Microsofts satsning på oberoende utvecklare minst sagt aggressiv. Typografin och de fula spökena de använder för att ge identitet till hela projektet ser däremot helt kefft ut.

Presentationen började med en halvtimmes introduktion om vad Microsoft kan göra för dig som liten ensam spoling för att hjälpa dig komma igång med spelutveckling. Presentatörerena var sköna typer och dom verkade ivriga om än väldigt välrepeterade. Det som smutsade ner lite av hela visionen med XNA är att moroten som ska locka källarutvecklare till plattformen är att det finns pengar att tjäna. Om man granskar det hela lite till så ser man att det inte ens finns stöd för gratis spel som publiceras på XBOX Live. Du måste ta betalt för dina publicerade spel vare sig du vill eller inte.

Utöver den lilla skamfläcken så finns det mycket positivt att säga om vad Microsoft har gjort. Dom har verkligen gjort ett gediget ramverk för utveckling som är lätt att ta till sig men samtidigt tillräckligt avancerat för att man ska kunna göra i stort sett vad som helst i det.
Det finns ett otroligt djup här och jag ser fram emot att dyka ner djupare i det hela.

En morot dom tog upp, utöver de futtiga stålarna man kan tjäna, är att det knappast är en dålig merit att ha ett färdigt publicerat spel på sin CV.

Efter några Power Point sidor blev presentationen riktigt intressant. En av gubbarna på scenen visade hur snabbt man kunde snickra ihop ett spel. Och mycket riktigt. På 20 minuter hade han snickrat ihop en Asteroids klon i fluffig 3D komplett med ljudeffekter och partikelexplosioner. Såklart med en massa klippa-klistrande och "...Som tur var så har jag en kyckling färdig till hands här i ugnen". Men likförbaskat så var det väldigt lite smoke and mirrors inblandat. Helt klart imponerande. Mycket resultat för lite knapprande verkar vara starka ledord i hela idén med XNA. Varför uppfinna hjulet 15 gånger om, liksom?

Efter han hade fått klart sitt spel så krävdes det cirka tre musklick så hade han spelet spelbart på sin XBOX som stod och surrade snällt precis bredvid.

Innan pausen blev det dock lite långdraget. Presentatörerna malde på om att tävlingar med egenutvecklade spel är det viktigaste fokuset en oberoende utvecklare borde ha. Vad hände med passion, vision och realisering av roliga och annorlunda ideér?

Sen var det paus med gratis mackor och läsk. Efter pausen följde två simultana seminarier i skilda rum. En om hur man skall gå till väga för att tjäna storkovan på sina spel och sticka ut på XBOX live och en om kodoptimering. Den ena lite mer hardcore än den andra ;).

Jag gick, såklart, på den om optimering. Mest för att utmana mig själv för att se om jag skulle fatta något över huvudtaget men också för att skaffa lite mer kött på benen när det gäller C#-programmering i de lite högre divisionerna.

Och hej vad det gick. De intressantaste bitarna var de om begränsningarna i XBOXens hårdvara och vad man kunde göra för att kringgå dessa.

Faktum är att mycket att föreläsningen gick ut på att visa bristerna i C# kompilatorn och XBOXens dito. Modigt av Microsoft att visa upp svagheterna i deras egna produkter, dåligt av dom att inte göra rätt från början.

Det finns en hel del kluriga trix att ta till för att tjäna in dyrbara frames per second. Men viktigast av allt är multithreading som är en teknik för att pressa hårdvaran att göra fler än en beräkning samtidigt. Det är på den punkten som XBOXen verkligen skiner. Dom visade på hur optimering fungerade olika på XBOX mot Windows med konkreta exempel, vilket var väldigt intressant.

Efter det var det frågestund och kort avslutstal innan det var dags att bege sig hem i slasket.

Allt sammantaget var det en helfestlig kväll.

2009, here I come
Postad den 5 Jan 2009 vid 14:29

Har börjat kolla på XNA och Microsofts utvecklingsverktyg för hemutvecklare av spel till Windows och XBOX 360. Det finns tusen sidor med dokumentation och stöd för nya utvecklare vilket gör att det, på pappret, ser ruggigt smidigt ut.

Största haken är väl egentligen att all kod skrivs i C#. Så det är bara att slå sig ner och kolla på det. Det ser ut att vara ett ganska prydligt och "modernt" språk så det känns mest kul just nu.

Innan 2009 är slut skulle jag vilja ha en prototyp ute för en Bushido Blade-klon där två 3D-gubbar vevar lite mot varandra med tillhyggen. Det är ett ganska fläskigt projekt men jag hoppas jag kan inspirera lite annat Massive Damage-folk att hjälpa mig när jag kommit en bit på vägen.

För att kunna kompilera kod till XBOX 360 så måste man dock skaffa ett premiumkonto på XBOX Live vilket kostar 99 dollar. Men men, det känns som det är värt det.

Bilder!
Postad den 30 Nov 2008 vid 23:57

Har lagt upp lite nya bilder från brorsans bröllop och fotoexpeditionen till Gotland i sommras.

Gotland
Bröllop

Gassing passed or passing gas?
Postad den 23 Sep 2008 vid 17:04

Vad skriver man in en blogg som ska handla om vad man pysslar med när man hellre pysslar med det än skriver en blogg?

Jag satte ett releasedatum idag och pressenterade den slutgiltliga titeln på min "space-healer". Terminal Grid kommer det heta och jag börjar bli klar med prototypandet på spelet vilket känns rätt skönt. Nästa steg är att designa ett fint grafiskt gränssnitt istället för de röda och gröna fyrkanter jag använt mig av hitintills.

Jag funderade lite i veckan på vad mitt nästa solo-spel ska bli och jag har lite olika idéer. Säkert är i alla fall att det kommer handla om intearktiv aukustisk musik på något sätt.

1 2
Copyright © 2008 Massive Damage